ZAJĘCIA PRZEZNACZONE DLA UCZNIÓW GIMNAZJÓW
ZAJĘCIA TEORETYCZNE
Cel zajęć:
w zakresie wiedzy:
- zapoznanie słuchaczy z krótką historią, działaniem, rodzajami pasów bezpieczeństwa; sposobem poprawnego zapięcia w pas i utrudnieniami w prawidłowym zapięciu pasa (element dodatkowy); działaniem poduszki powietrznej; przedstawienie zachowania ciała ludzkiego podczas wypadku drogowego,
- zapoznanie słuchaczy z krótką historią tematyki alkoholu w ruchu drogowym, pojęciami BrAC i BAC; działania alkoholu na organizm; przykładami działań ostrzegających przed skutkami kierowania pojazdem pod wpływem alkoholu,
- zapoznanie słuchaczy z pojęciem refleks i zachowaniami rozpraszającymi uwagę w ruchu drogowym; przykładami działań ostrzegających przed skutkami rozproszenia uwagi,
- zapoznanie słuchaczy z pojęciem osoba starsza, wykluczenie społeczne, osoba niepełnosprawna, osoby o ograniczonej mobilności; prognozami statystycznymi dotyczącymi seniorów; zmianami zachodzącymi w sferze biologicznej i psychicznej,
w zakresie postaw:
- uświadomienie znaczenia prawidłowego zapięcia się w pas dla bezpieczeństwa w pojeździe,
- uświadamianie skutków skutkami kierowania pojazdem pod wpływem alkoholu,
- uświadamianie wpływu rozproszenia uwagi na zachowania i bezpieczeństwo w ruchu drogowym,
- zrozumienie problematyki osób starszych w ruchu drogowym.
Program zajęć:
- Pasy bezpieczeństwa (krótka historia pasów, rodzaje pasów i ich zapinanie, prawidłowe zapięcie pasa; znaczenie zapinania pasów dla bezpieczeństwa,
- alkogogle (krótka historia problematyki alkoholu w ruchu drogowym; pojęcie BrAC i BAC; działanie alkoholu na organizm; przykłady działań ostrzegających przed skutkami kierowania pojazdem pod wpływem alkoholu),
- refleks i rozpraszanie uwagi (pojęcie, elementy rozpraszające uwagę w ruchu drogowym, unikanie rozpraszania uwagi; przykłady działań ostrzegających przed skutkami rozproszenia uwagi),
- jak to jest być starym człowiekiem? (pojęcie osoba starsza, wykluczenie społeczne, osoba niepełnosprawna, osoby o ograniczonej mobilności; prognozy statystyczne dotyczące seniorów; zmiany zachodzące w sferze biologicznej i psychicznej).
Metoda prowadzenia zajęć:
Podstawową metodą zajęć jest krótki (kilkuminutowy) wykład z wykorzystaniem filmu/prezentacji komputerowych, prowadzony z odwoływaniem się do doświadczeń słuchaczy, zadawaniem pytań, ćwiczeniami i doświadczeniami (np. symulator odczuć starszych).
ZAJĘCIA PRAKTYCZNE
Cele zajęć:
- samodzielne dochodzenie do wniosków przez słuchaczy na drodze doświadczeń empirycznych,
- rozwój umiejętności samodzielnego myślenia i poszukiwania rozwiązań dla problemów bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Zajęcia w sali ekspozycyjnej:
Samodzielna praca z następującymi urządzeniami/obserwacja działania urządzenia (ze względu na bezpieczeństwo) odnoszącymi się do głównych problemów bezpieczeństwa ruchu drogowego:
- symulator zderzeń (obserwacja działania urządzenia lub samodzielna praca z urządzeniem),
- symulator dachowania (obserwacja działania urządzenia lub samodzielna praca z urządzeniem),
- waga, tzw. „test słonia” (samodzielna praca z urządzeniem),
- batak (samodzielna praca z urządzeniem),
- alkohole (samodzielna praca z urządzeniem).