ZAJĘCIA PRZEZNACZONE DLA UCZNIÓW KLAS IV-VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ
ZAJĘCIA TEORETYCZNE
Cel zajęć:
w zakresie wiedzy:
- zapoznanie słuchaczy z krótką historią, działaniem, rodzajami i generacjami materiałów odblaskowych; cechami odblasku dobrej jakości; prawidłowym noszeniem odblasków w zależności od okoliczności, alternatywnymi przedmiotami dla odblasków,
- zapoznanie słuchaczy z krótką historią, działaniem, rodzajami pasów bezpieczeństwa; sposobem poprawnego zapięcia w pas i utrudnieniami w prawidłowym zapięciu pasa; działanie poduszki powietrznej; przedstawienie zachowania ciała ludzkiego podczas wypadku drogowego,
- zapoznanie słuchaczy z pojęciem refleks i zachowaniami rozpraszającymi uwagę w ruchu drogowym,
w zakresie umiejętności:
- sprawdzenie przez słuchaczy czy odblask świeci; wybranie odblasku dobrej jakości; założenie odblasku w odpowiedni sposób w zależności od sposobu poruszania się po drogach; wybranie alternatywnych przedmiotów dla odblasków,
- umiejętność prawidłowego zapięcia się w pas bezpieczeństwa,
w zakresie postaw:
- uświadomienie znaczenia odblasków dla widoczności na drodze,
- uświadomienie znaczenia prawidłowego zapięcia się w pas bezpieczeństwa dla bezpieczeństwa w pojeździe,
- uświadamianie wpływu rozproszenia uwagi na zachowania i bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
Program zajęć:
- odblaski (krótka historia, formy, działanie, rodzaje, generacje i zastosowanie odblasków, cechy odblasku dobrej jakości),
- pasy bezpieczeństwa (krótka historia pasów, rodzaje pasów i ich zapinanie, krótka historia fotelików, prawidłowe zapięcie pasa; znaczenie zapinania pasów dla bezpieczeństwa),
- refleks i rozpraszanie uwagi (pojęcie, elementy rozpraszające uwagę w ruchu drogowym, unikanie rozpraszania uwagi).
Metoda prowadzenia zajęć:
Podstawową metodą zajęć jest krótki (kilkuminutowy) wykład z wykorzystaniem filmu/prezentacji komputerowych, prowadzony z odwoływaniem się do doświadczeń słuchaczy, zadawaniem pytań, ćwiczeniami i doświadczeniami.
ZAJĘCIA PRAKTYCZNE
Cele zajęć:
- samodzielne dochodzenie do wniosków przez słuchaczy na drodze doświadczeń empirycznych,
- rozwój umiejętności samodzielnego myślenia i poszukiwania rozwiązań dla problemów bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Zajęcia w sali ekspozycyjnej:
Samodzielna praca z następującymi urządzeniami/obserwacja działania urządzenia (ze względu na bezpieczeństwo) odnoszącymi się do głównych problemów bezpieczeństwa ruchu drogowego:
- tuba pana Targosińskiego (samodzielna praca z urządzeniem),
- symulator zderzeń (obserwacja działania urządzenia lub samodzielna praca z urządzeniem),
- symulator dachowania (obserwacja działania urządzenia lub samodzielna praca z urządzeniem),
- waga, tzw. „test słonia” (samodzielna praca z urządzeniem),
- batak (samodzielna praca z urządzeniem).